Heb jij wel eens een collega gehad die zich ziek meldde en die je vervolgens een aantal maanden niet meer hebt gezien? Je hoorde wel van een andere collega dat het ‘niet zo goed ging’ met haar, maar wat zeg je als ze na lange tijd weer terug komt? Vraag je wat er aan de hand was? Vraag je hoe het voor haar was in de kliniek? Of heb je het alleen maar over ‘het werk’ terwijl je merkt dat er ‘iets’ veranderd is?

Collega’s reageren heel verschillend: 

  • “Zo, ga je nu alweer naar huis? Je bent er net!”
  • “Waarom hoeft zij dat niet te doen, ze is er nu toch weer?”
  • “Misschien kun je beter iets anders gaan doen. Hier hebben we niet meer zoveel aan je.”
  • “Ik zie dat het niet goed met je gaat, wil je er even over praten?’

133In gesprek
Het is best moeilijk om in gesprek te gaan ik heb dat zelf ook ervaren. Ik wist ook niet precies wat ik kon vragen en ook niet wat ik wel en niet kon, en wilde, vertellen? Hoe gaan collega’s er mee om? Ik voelde me kwetsbaar en, zeker toen ik net terug kwam op mijn werk,  wilde ik dat niet laten blijken. Wel probeerde ik de draad van het werk weer op te pakken. Natuurlijk ging dat niet gemakkelijk. Ik had het meest behoefte aan openheid en begrip. Maar hoe bereik je dat?

Heb jij ‘Een steekje los?’
Het spel ‘Een steekje los?‘ kun je als therapeut (coach, hulpverlender, begeleider) heel goed inzetten om met elkaar in gesprek te gaan. De afgelopen jaren heb ik ervaren dat het écht werkt: spelenderwijs, laagdrempelig en met humor. Wat ik wel gemerkt heb, is dat het met name werkt als je zelf open bent dan zijn jouw ‘medespelers’ het ook.

131130

Uitbreiding van het spel

Ellen Spanjers is bezig met het ontwikkelen van diverse uitbreidingssets. Op de website van ‘Een steekje los?’ kun je lezen welke dat zijn.  Deze kaarten sluiten aan bij de thema’s van het spel (gezondheid, hulp, sociale contacten, relaties, vrije tijd, studie en beroep, thuis, zingeving). Eén van de uitbreidingssets gaat over ‘een steekje los? op het werk’ 

Poco Loco Marieke Sweens heb ik via Twitter leren kennen en we hebben samen met een aantal anderen het spel ‘Een steekje los?’ gespeeld. Met Poco Loco vraagt zij aandacht voor medewerkers met psychische aandoeningen. Wat hebben we – ikzelf en andere werknemers met een psychische aandoening – daarvoor nodig? Wat zouden onze leidinggevenden moeten bieden? Wat kunnen collega’s doen?

Het doel is dat een psychische stoornis op het werk minder eng wordt. Zowel om te hebben, als om over te praten.

Door Hooijer en Ellen Spanjers (3)

Eén reactie Volgende »

  1. Danielle van den Berg schreef:

    Wat een leuk stuk Door. Groetjes Danielle

    Date: Sun, 28 Apr 2013 08:42:32 +0000 To: danielle.a.vdberg@outlook.com

Plaats een reactie